معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون تحت عنوان بازی و یادگیری گفت: تراکم زیاد دانش آموزی مقطع ابتدایی در کلاس ها یک معضل است.

به گزارش کلاس بیست؛ رضوان حکیم زاده امروز در گفتگو با خبرنگاران در گرگان، اظهارکرد: در 62 درصد کلاس ها، دانش آموزان در مدارس با تراکم بالای 26 نفر درس می خوانند و این امر باعث می شود که بین معلم و دانش آموزان روابط عاطفی محکم که جزء لاینفک آموزش است، برقرار نشود و این برای آموزش پرورش مضر است.

حکیم زاده افزود: رشد تک بعدی در سند تحول بنیادین جایگاهی ندارد لذا با توجه به طرح های مختلف بازی و یادگیری ، افزود: از سال ۹۵ برگزاری هر آزمونی مثل آزمون چرتکه، کانگورو و.. تحت هرعنوانی در دوره ابتدایی ممنوع شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ضرورت ریشه یابی افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل تاکید کرد و گفت: با توجه به بالا بودن این آمار در دوره ابتدایی، برای کاهش آن باید علت یابی و ریشه یابی شود کرد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان کارگزار امر تربیت باید آسیب های مدارس را شناسایی و سعی کنیم آنها را به حداقل برسانیم.

با سرنوشت کودکان مناطق محروم تجارت نخواهیم کرد

حکیم زاده پیش دبستانی را کلید عدالت آموزشی و زمینه ساز رشد برای همه کودکان به ویژه کودکان مناطق محروم برشمرد و متذکرشد: انتظار داریم که در استان گلستان که مهد تمدن و فرهنگ است بر روی نرخ پوشش تحصیلی بیشتر کار شود و برنامه هایی برای افزایش پوشش پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد ما در پیش دبستانی درآمد زایی نیست و در مناطق محروم اگر شرایط را برای حضور بچه ها در پیش دبستانی فراهم نکنیم بدون شک منجر به ترک تحصیل این افراد خواهد شد از این رو ما با سرنوشت کودکان مناطق محروم تجارت نخواهیم کرد.

حکیم زاده اضافه کرد: یکی از دلایل تاکید بر پیش‌دبستانی‌ها، عدالت آموزشی است به همین خاطر در بعضی از کشورهای توسعه یافته، این دوره اجباری است. هر چه شرایط توسعه یافتگی کشورها افزایش پیدا کند نرخ پیش دبستانی ها افزایش می یابد و ضرورت این امر در مناطق دو زبانه بیشتر است زیرا اگر دانش آموزان فارسی را خوب متوجه نشوند امکان استفاده از کتاب مدرسه را ندارند و ناکامی های درون مدرسه ای در نهایت منجر به ترک تحصیل خواهد شد.

حکیم زاده با بیان اینکه عدالت آموزشی یکی از بحث های مهم در سند تحول بنیادین است گفت: عدالت آموزشی دو معنای کمی و کیفی دارد که مفهوم کمی آن به معنای در دسترس بودن آموزش برای همه کودکان است که ما از این حیث دستاوردهای خوبی داشته ایم و نرخ پوشش تحصیلی این را نشان می دهد اما مفهوم کیفی آن تا حدودی مغفول مانده

این مقام مسئول با بیان اینکه کیفیت همسالان در کلاس درس بسیار مهم است، گفت: بودن دانش آموزان داری انگیزه یادگیری، کمک شایانی به آموزش بهتر برای سایر دانش آموزان می کند از این رو طبقه بندی دانش آموزان و جداسازی آنها بر اساس هوش و استعداد یادگیری، راه درستی نیست و ما باید از این دانش آموزان به عنوان یکی از راه‌های تسهیل آموزش از طریق همسالان کمک بگیریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وقوع سیل گلستان تصریح سیل ابتدای سال به تجهیزات و تاسیسات مدارس گلستان و چندین استان دیگر آسیب رساند اما با مدیریت مجموعه همکاران، مدارس استان گلستان از آن وضعیت نابهنجار خارج شده و دانش آموران بدون دغدغه مشغول به تحصیل شدند.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه

توجه!

کلاس بیست نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند. .
اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار مهم

 

کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.   

طراحی و تولید: "برهان گرافیک"