خبر ترميم کابينه دولت تدبير‌و‌اميد کوتاه، اميد‌بخش و سازنده بود. سرانجام پس از مدت‌ها روحاني تصميم گرفت براي غلبه بر چالش‌ها و بر آوردن مطالبات فرهنگيان دست به ترميم کابينه بزند اگرچه دير هنگام ولي بايد آن را به فال نيک گرفت.

به گزارش کلاس بیست، خبر ترميم کابينه دولت تدبير‌و‌اميد کوتاه، اميد‌بخش و سازنده بود. سرانجام پس از مدت‌ها روحاني تصميم گرفت براي غلبه بر چالش‌ها و بر آوردن مطالبات فرهنگيان دست به ترميم کابينه بزند اگرچه دير هنگام ولي بايد آن را به فال نيک گرفت. پس از اما و اگرهاي فراوان بالاخره فاني وزيري که از قضا انتخاب اول رئيس‌جمهور نبود رفت. اکثريت فرهنگيان نه‌تنها از تغيير وزير آموزش‌و‌پرورش که به‌زعم آنها بسيار دير هنگام اتفاق افتاد ناخرسند نيستند که نوعي همراهي مطالبه‌محور و تحول‌خواهانه را دنبال مي‌کنند.

سخنگوي دولت در يک برنامه تلويزيوني دليل اصلي جابجايي فاني را عدم هماهنگي وي با دولت يازدهم و مصلحت نبودن حضور وي در رأس اين وزارتخانه دانست و از انتخاب وزيري هماهنگ‌تر سخن گفت. نوبخت تغيير فاني را در راستاي رشد‌و‌توسعه و ارتقاء بهره‌وري دانست و از طرفي آن را در راستاي پاسخگويي به مطالبات فرهنگيان و نيازهاي روز جامعه دانست چراکه تصميمات اين وزارتخانه به‌نحوي بر فرهنگيان و همه خانوارهاي ايراني تأثير مي‌گذارد.

مسلماً انداختن تمام تقصيرها و کاستي‌هاي يک وزارتخانه به گردن وزيري که مي‌بايست به رئيس کابينه پاسخگو باشد، فرار از مسئوليت پاسخگويي دولت است. سهم دولت در بي‌توجهي به اين وزارتخانه چقدر است و چه کسي بايد پاسخگوي بخشي از مشکلات اين وزارتخانه که بر اثر کم‌توجهي دولت ايجاد شده است باشد؟ مطمعناً با رفتن فاني اتفاقي شگرف در وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش نخواهد افتاد چراکه مهمترين معضل اين وزارتخانه عدم تخصيص اعتبارات کافي براي پرداخت مطالبات فرهنگيان است که بخشي از آن بخاطر ضعف فاني و نداشتن قدرت چانه‌زني در دولت و مجلس بوده است و بخش مهمتر به‌نگاه نادرست سياستگذاران کلان کشور و دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش بر مي‌گردد. چراکه همسان‌سازي و ارتقاء‌ سطح معيشت فرهنگيان و بهبود وضعيت درآمدي آنان در حد توان صرفاً يک وزير نبوده و نيازمند تدابيري فراتر از يک وزارتخانه بوده و همکاري دولت و مجلس را مي‌طلبد.

ساده‌انديشي است که بپذيريم فاني با کابينه روحاني همراه نبوده، که اگر چنين بود روحاني مي‌توانست و مي‌بايست براي احترم به خواست اکثريت فرهنگيان خيلي زودتر اين‌ها دست به ترميم کابينه بزند. اکنون که روحاني تصميم به ترميم کابينه گرفته است پرسش کليدي فرهنگيان اين است که « گزينه بعدي وزارت کيست و چه انتظاري از او مي رود؟» اگر قرار براين باشد که بين وزير مستعفي و وزير جديد تفاوتي نباشد و در بر پاشنه آشيل قبلي خود بچرخد که چه نيازي به اين همه هياهو و تغييرات بود. انتظار فرهنگيان از دولت روحاني اينست که « وزيري براي بزرگ‌ترين دستگاه اجرايی کشور با برخورداری از يک ميليون پرسنل فرهنگی و بيش از 13 ميليون دانش‌آموز انتخاب گردد که در قد و قواره مشکلات اين وزارتخانه باشد و در اين برهه حساس اقتضائات، تهديدها و مسئله‌هاي اصلي حوزه آموزش‌و‌پرورش را به درستي بشناسد و بتواند موانع را از ميان برداشته و راه را براي پيشرفت هموار نمايد.»

مطمعناً همچنان که تغيير وزير آموزش‌و‌پرورش ضرورت امروز دولت بود، تغيير نگرش دولت نسبت به فرهنگيان و مشکلات ساختاري آموزش‌و‌پرورش نيز موضوعيت دارد. دوران « اجبار و اضطرار » براي انتخاب وزيري که در حد مشکلات آموزش‌و‌پرورش نيست گذشته است. چراکه جنس پارلمان دهم با مجلس گذشته توفير دارد و تعاملش با دولت آن‌چنان است که چالش چنداني در پي نخواهد بود. بي‌شک مجلس همسو با روحاني مي‌تواند مسير انتخاب‌هاي معقول و کارآمد را هموار نمايد. در اين شرايط انتخاب درست و هدف‌محور مي‌تواند بسياري از سوء تفاهمات ايجاد شده در خصوص بي‌توجهي دولت اعتدال به معلمان و مشکلاتشان را قبل از آنکه دير شود برطرف نمايد.

انتخاب وزير آينده آموزش‌و‌پرورش آزموني سخت براي روحاني خواهد بود چراکه نه‌تنها دست دولت براي هرگونه تغيير جهت پيشبرد اهداف خود باز است بلکه در راه اين تغييرات نوعي پشتوانه و همراهي را نيز درکنارخود حس مي‌کند. در اين شرايط همگان با دقت حرکات دولت درخصوص ترميم کابينه را زير نظر دارند و مسلماً تغييرات آينده نشان خواهد داد که روحاني فقط به جلب حمايت و آراي فرهنگيان براي انتخابات رياست جمهوري سال 96 مي‌انديشد و تغيير وزير در راستاي امور انتخاباتي و صرفا تبليغاتي است يا واقعا به دنبال تغيير نگرش و اصلاح مشکلات اساسي فرهنگيان است. براي قضاوت درست بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده روحاني و مردان تصميم‌سازش چه گزينه‌اي را براي آموزش‌و‌پرورش در نظر مي‌گيرند.

آقاي رئيس‌جمهور؛ فراموش نکنيد که مهمترين رقيب دولتتان، خود دولت و عملکرد آن است، پس فرصت انتخاب معقول و کارآمد را از دست ندهيد!

یادداشت: حسين طاهري‌فرد- کارشناس ارشد جامعه‌شناسي

انتهای پیام/

 

نوشتن دیدگاه

توجه!

کلاس بیست نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند. .
اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار مهم

 

کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.   

طراحی و تولید: "برهان گرافیک"