در گزارشی آمده است که کارکنان آموزش و پرورش چه لیسانس و چه دیپلم کمترین میزان کار در طول یک هفته (۱۸ تا ۲۴) ساعت را دارند، اما تعداد ساعات کار دیگر دستگاه ها ۴۴ ساعت در هفته است این اظهارنظر غلط است. ساعت کار کارکنان این وزارتخانه متفاوت است.

 به گزارش کلاس بیست؛ در گزارشی آمده است که کارکنان آموزش و پرورش چه لیسانس و چه دیپلم کمترین میزان کار در طول یک هفته (۱۸ تا ۲۴) ساعت را دارند، اما تعداد ساعات کار دیگر دستگاه ها ۴۴ ساعت در هفته است این اظهارنظر غلط است. ساعت کار کارکنان این وزارتخانه متفاوت است.کارکنان اداری ۴۴ ساعت، دبیران دبیرستان و راهنمایی ۲۴ ساعت، مدیران و معاونان، متصدیان آزمایشگاه و کارگاه و کتابداران و سرایداران و خدمتکاران ۳۶ ساعت و مشاوران مدارس ۲۴ ساعت در هفته کار می کنند. ساعت کار معلمان ابتدایی هم ۲۸ ساعت است .


۰۲ً اگر قرار بر مقایسه ساعت کار باشد باید به این نکته توجه کرد که نوع و کیفیت کار تعیین کننده ساعت کار است و کار معلمان باید با افراد هم سنخ خود مثل اساتید دانشگاه مقایسه شود. اینکه ساعت کار شاغلان در پست های آموزشی کمتر از کارمندان اداری است به ماهیت کار آنها مربوط می شود.

 معلم بخشی از کار خود را در منزل انجام می دهد و در کنار ۲۴ ساعت حضور در کلاس درس اکثراً غیراستاندارد، دست کم ۲۴ ساعت فعالیت های خارج از کلاس و تکمیلی دارد. مطالعه و تحقیق، طراحی سوال امتحانی، تصحیح اوراق امتحانی دانش آموزان در امتحانات ماهیانه، میان ترم، ترم و پایان سال و امور مربوط به لیست و نمره، بیش از ساعات موظف وقت دبیران را می گیرد.

 لابد کارشناسان سازمان مدیریت در مطالعات تطبیقی خود از ساعات و کیفیت کار معلمان در کشورهای توسعه یافته باخبرند. در کشور ژاپن یک معلم ۴۴ ساعت در مدرسه حضور دارد، اما تنها ۱۴ ساعت در کلاس درس به تدریس می پردازد و بقیه وقت معلم صرف امور فوق برنامه و مطالعه و تحقیق می شود.

این را هم اضافه کنم که حقوق معلمان ابتدایی ژاپن با حقوق مهندس عمران، مهندس مکانیک و مدیران شرکت های خصوصی و دولتی برابر است.

 اگر آموزش و پرورش امکان فعالیت های تکمیلی معلمان در مدرسه را فراهم کند، معلمان از حضور تمام  وقت در مدرسه استقبال می کنند اما تنها یک سوم ساعات کاری خود را در کلاس آن هم کلاس استاندارد حضور می یابند.

 در حال حاضر در بسیاری از مدارس حتی صندلی کافی برای نشستن معلمان وجود ندارد. کار معلمی در  مدارس انباشته از دانش آموزان و در میان غبار غلیظ گچ به لحاظ استانداردهای بهداشتی تنها با کار معدنکاران قابل مقایسه است .


در برنامه ششم توسعه که از ابتدای سال ۱۳۹۶ اجرایی می شود بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکیدشده است ؛ در قسمتی از این سند راهکار ۵_۲۱_ساماندهی ساعات کار مربیان برای حضور تمام وقت در مدارس شامل ساعات تدریس و ساعات اختصاص یافته به سایر فعالیت های تربیتی مرتبط در مدرسه با توجه به ضرورت جبران خدمت مناسب ایشان و در راهکار ۶_۲۱_تحول درساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب سازی ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته اشاره شده است.

لذا لازم است وزارت آموزش و پرورش از هم اکنون نسبت به تمهید مقدمات برای اجرایی شدن این قسمت از سند به همراه سایر بندهای اقدامات لازم را مبذول دارد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم تامین مالی سند را فراهم آورد .

خلاصه:

در گزارشی آمده است که کارکنان آموزش و پرورش چه لیسانس و چه دیپلم کمترین میزان کار در طول یک هفته (۱۸ تا ۲۴) ساعت را دارند، اما تعداد ساعات کار دیگر دستگاه ها ۴۴ ساعت در هفته است/ نوع و کیفیت کار تعیین کننده ساعت کار است و کار معلمان باید با افراد هم سنخ خود مثل اساتید دانشگاه مقایسه شود. اینکه ساعت کار شاغلان در پست های آموزشی کمتر از کارمندان اداری است به ماهیت کار آنها مربوط می شود/ در کشور ژاپن یک معلم ۴۴ ساعت در مدرسه حضور دارد، اما تنها ۱۴ ساعت در کلاس درس به تدریس می پردازد و بقیه وقت معلم صرف امور فوق برنامه و مطالعه و تحقیق می شود/ اگر آموزش و پرورش امکان فعالیت های تکمیلی معلمان در مدرسه را فراهم کند، معلمان از حضور تمام وقت در مدرسه استقبال می کنند اما تنها یک سوم ساعات کاری خود را در کلاس آن هم کلاس استاندارد حضور می یابند/ در بسیاری از مدارس حتی صندلی کافی برای نشستن معلمان وجود ندارد

اخبار مهم

 

کلیه حقوق محفوظ است، استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.   

طراحی و تولید: "برهان گرافیک"