معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش از دائمی شدن مراکز اسکان فرهنگیان در ایام نوروز و تابستان خبر داد.

 به گزارش کلاس بیست،  به گفته آقای اکبر حاجيلو: 357 مرکز، 3 هزار مدرسه، 26 هزار کلاس درس و همچنين مراکز رفاهي، اردوگاهي و پرديس‌هاي دانشگاه فرهنگيان تا 15 شهريور آماده خدمات‌رساني هستند. با توجه به اعلام معاونت توسعه مديريت و پشتيباني، وزارت آموزش‌وپرورش هرساله به تقريباً 1.5 ميليون خانوار فرهنگی و غير فرهنگی (6 ميليون نفر) خدمات ارائه می دهد.

امروزه توجه به نيازهاي روحي و خستگي ناشي از فعاليت هاي روزمره از دغدغه هاي اصلي تمامي سازمان ها محسوب مي شود. تابستان فرصتي ويژه براي معلمان به حساب مي آيد تا علاوه بر تجديد قوا و استراحت، براي به روز کردن اطلاعات و توانايي خود تلاش کنند. هرساله با شروع فصل تابستان و فراغت خيل عظيم معلمان از تدريس، بحث سفرهاي تابساني و نحوه استفاده بهينه از امکانات رفاهي آموزش‌وپرورش داغ شده و مسئولان امر هر ساله از بهبود شرايط اسکان و خدمات دهي به فرهنگيان چه مصاحبه هايي که نمي کنند!

جامعه بزرگ فرهنگيان از متوليان آموزش‌وپرورش انتظار دارد با کمی همت و احساس مسئوليت همانند ساير سازمانهاي دولتي برای آسايش کارمندان خود تلاش نموده و مانع سرگرداني و اتلاف هزينه آنان شوند. اما غافل از آن که مدارس و اماکن اقامتي وابسته به آموزش‌وپرورش به دليل عدم تعهد مسئولان امر به خدمت رساني درست و شايسته با کمترين امکانات در خدمت فرهنگيان مي باشد. متاسفانه در اين مراکز هيچ گونه امکانات حداقلی که در خور عزيزان فرهنگي باشد وجود ندارد. مدارسي را که به عنوان اسکان در نظر گرفته اند بسيار نامطلوب و کثيف هستند که اگر تمام امکانات را با خود نيز برده باشيد باز نمي توانيد در آن گرد و خاک بخوابيد.

چند سالي است که استفاده از فضاي مدارس در ايام نوروز و تابستان براي اسکان مسافران فرهنگي و غير فرهنگي به يک شيوه مرسوم تبديل شده است. هر چند حرف و حديث‌هاي بسياري پيرامون استفاده از فضاي مدارس براي اسکان مسافران تا ميزان درآمد حاصل از اجاره مدارس و نحوه هزينه کردن آن، از طرف منتقدان مطرح و پاسخي از طرف مسئولان امر به آن داده نمی شود. مقايسه امکانات مدارس و مراکز رفاهي آموزش‌وپرورش با ساير ارگان هاي دولتي و نه شبه دولتي ها، عمق فاجعه را به خوبي به تصوير مي کشد. به همين دليل، توقع از نهاد آموزش‌وپرورش براي خدمت رساني به فرهنگيان در وهله اول و درآمدزايي اين مراکز در عرصه خدمت رساني به ساير اقشار جامعه در وهله دوم، بيهوده است.

برخلاف ايام نوروز که تعداد بسيار اندکي از ثبت نام ها به صورت رزرو اينترنتي انجام مي شود، در اسکان تابستاني ثبت نام ها به صورت حضوري و در هنگام مراجعه فرهنگيان انجام خواهد شد. در صورتي که در عصر ارتباطات براي تسهيل در امر اسکان همکاران فرهنگي در تعطيلات نوروزي و تابستاني مي توان از سامانه رزرو اينترنتي، به شرط آماده بودن زير ساخت ها و آشنا بودن مسئولان ذيرربط و پذيرشگران استفاده نمود. آيا نمی توان طبق برنامه تقويمي امکان استفاده همه همکاران را از امکانات مناسب رفاهی آموزش‌وپرورش فراهم کرد؟

معاون توسعه و پشتيباني آموزش‌وپرورش از اسکان هر چه بهتر فرهنگيان در سفرهاي داخلي و اقدامات قابل توجهي که انجام مي‌شود گفته است؛ آقاي معاون از کدام امکانات و تمهيدات مي گويد که فرهنگيان نديده اند و لمس نکرده اند؟ آيا يک بار و فقط يکبار براي سرکشي و نه اسکان در مدارسي که فرهنگيان از سر اجبار و ناچاري در آنها بيتوته مي کنند رفته ايد؟ آيا مديران ستادی و ارشد آموزش‌وپرورش هم در اين مدارس و با اين شيوه اسکان داده می شوند؟

مسئولان آموزش‌وپرورش با شادماني از تفاوت چشم گير اسکان نوروزي فرهنگيان در سال ۹۵ و رضايت نسبي فرهنگيان از تجهيزات، خدمات، پذيرش و محل هاي اسکان مي گويند؛ اما براساس کدام نظرسنجي ها چنان از خود بي خود شده اند؟

آيا ناظريني به صورت محسوس و نامحسوس در مراکز اسکان حضور داشته اند و فرآيند اسکان را رصد کرده اند که بر اساس آن بررسي ها احساس رضايت مندي نسبت به سال هاي گذشته بيشتر بوده است و حالا سعي در اختصاص مدارسي به طور دائمي به اين امر دارند؟ آيا دوران آمارهاي کذب به سر نيامده است؟ بهتر نيست به جاي شعار و فرافکني، دنبال برنامه ريزي زيرساختي برای رفاه فرهنگيان بود؟

مدارس تحت پوشش ستاد اسكان فرهنگيان به چهار گروه، «ويژه»، «الف»، «ب» و «ج» فقط تقسيم‌بندي شده اند، اما در عمل همگي آنها تحت عنوان گروه «ويژه» با امکاناتي يکسان به همه، نه فقط فرهنگيان اجاره داده مي شود. مطمئناً از نظر مسئولان ستادهاي اسکان فرهنگيان درجه‌بندي مدارس به خاطر امکاناتشان، متفاوت است اما در عمل اگر از سرناچاري و تنگ دستي گذرتان به اين گونه مدرسه ها افتاده باشد خواهيد ديد که تفاوت فقط در حد حرف باقي مانده است.

اگرچه در تابستان 95 بنا بر ادعاي مسئولان، سعي در بهسازي و تجهيز مراکز اسکان فرهنگيان شده است و مقرر شده حتي الامکان کلاس هاي نوع «ج» از گردونه اسکان خارج شوند و صرفا خدمات‌رساني و تجهيزات در سطح «الف» و «ب» ارائه شود، اما سوالي که ذهن همه کساني که تجربه استفاده از اين مراکز را داشته اند به خود مشغول کرده است اينست که کلاس هاي نوع «الف» و «ب» در مقايسه با نوع «ج» داراي چه امکاناتي هستند؛ جز فرش يا موکتي کثيف و رنگرو رفته با پتوهايي که نشاني از تميزي در آنها يافت نمي شود. يک دستگاه تلويزيون قديمي که بيشتر به درد دکور مي خورد تا استفاده از آن، يخچال کوچکي که سال هاست رنگ نظافت به خود نديده است و از سيستم گرمايش و سرمايش که اصلا نبايد سخن گفت. چيزی شبيه آشپزخانه بسيار كوچك، حمام و سرويس‌هاي بهداشتي دانش آموزي مشترک که کسي رغبتي به استفاده از آنها نشان نمي دهد.

ستاد اسكان موقت فرهنگيان مكلف به سرويس دهي به فرهنگيان و خانواده درجه يك آنهاست، اما افسوس که در ايام نوروز يا تابستان به هر ستاد اسکاني که مراجعه نمايد تفاوتي بين شما فرهنگي و ساير اقشار غير فرهنگي نمي گذارد و اولويت با کساني است که زودتر آمده اند نه فرهنگي بودن. آيا نمی توان همانند ساير ارگانها که برای تكريم كارمندان خود تلاش مجدانه مي نمايند، تمهيداتی خاص برای تكريم معلمان که در شان و مقامشان باشند انديشيد؟

زحماتي که عوامل اجرايي ستاد اسکان فرهنگيان آموزش‌وپرورش در تهيه و تامين امکانات محل اسکان فرهنگيان کشيده اند قابل تقدير است و بايستي از تک تک اين عوامل به ويژه سرايداران پايگاه هاي اسکان تقدير و تشکر کرد، اما امکانات و فضاهاي موجود براي رفاه هر چه بيشتر خانواده بزرگ فرهنگيان کمتر از حد انتظار است. شاخصه هاي اصلي ستادهاي اسکان فرهنگيان بايد حسن خلق و ميهمان نوازي باشد. اهميت کار پذيرش گران و عوامل خدماتي در ايجاد فضايي خوب، پرنشاط و با نظافت بسيار مهم است و دقت عمل در انجام شرح وظايف، مديريت در کارها به خصوص در پاسخ گويي و خواسته هاي ميهمانان بسيار مهمتر مي باشد.

عليرغم اينکه به استناد ماده 93 قانون مديريت خدمات كشوري و با عنايت به اينكه اجراي طرح اسكان موقت در ايام تعطيلات (نوروز و تابستان) و خارج از ساعات اداري انجام مي‌شود، حق‌الزحمه عوامل اجرايي براساس نوع فعاليت به عنوان اضافه كار به آنها پرداخت مي‌شود، متاسفانه بد خلقي، رفتار و برخورد نامناسب بعضي از عوامل اجرايي ستادهاي اسکان اولين چيزي که چشم مسافران خسته و نگران را نوازش مي دهد و اين معضل سال هاست که به چشم مي خورد.

در بحث امكانات رفاهي، با توجه به اينکه مدارس از ارکان اصلي اسکان به شمار مي‌رود بايستي در تأمين فضا و تجهيزات، کيفيت خدمات‌رساني مورد توجه ويژه‌اي قرار گيرد. اما دريغ و افسوس که هميشه اين نکات عالي در حد شعار باقي مي مانند و معلم است و غم سفر تابستاني.

اطلاع رساني بسيار ضعيف ، به کارگيري مدارس غير استاندارد و فاقد امکانات ابتدايي براي اسکان ، به کار گيري افراد کم حوصله در پاسخ گويي مسافران فرهنگي بخشی ازکاستی های اسکان فرهنگيان در کشور است که بايد مورد بازبينی قرار گيرد. اما ظاهراً موضوع به همين جا ختم نمي‌شود؛ بهداشت محيط مدرسه، نظافت و رعايت بهداشت سرويس‌هاي بهداشتي، وضعيت سيستم آب گرم و سرد، سيستم های گرمايشي و سرمايشی، نور و تهويه مدارس از جمله مواردي است که بايد مورد بازرسي جدي قرار ‌گيرد.

یادداشت ارسالی ازحسين طاهري فرد/ کارشناس ارشد جامعه شناسی

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه

توجه!

کلاس بیست نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند. .
اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار مهم