هدف اصلي از اعلام روز جهاني معلم، معطوف کردن توجه‌ها به جايگاه و نقش بنيادين معلمان در مقوله آموزش است از آن جايی که آموزش، فرهنگ و ارتباطات پايه گذار صلح جهاني است می‌توان اميد داشت آموزش کارآمد کليد حل بسياري از مشکلات جامعه کنوني باشد.

به گزارش کلاس بیست، حسين طاهري فرد کارشناس ارشد جامعه شناسي در یادداشتی نوشت: در چهل و چهارمين اجلاس وزراي آموزش‌وپرورش كه در سال ١٩٩٤ و در شهر ژنو برگزار شد، فدريكو مايور مديركل وقت سازمان علمي ـ فرهنگي جهان «يونسکو» پيشنهاد كرد كه مجمع روزي را به نام روز معلم اعلام كند.

اين پيشنهاد از سوي مجمع تصويب شد.از سال 1994 به بعد، پنج اکتبر (13 مهرماه) از سوي يونسکو برايارتقاي جايگاه و منزلت معلمان ، «روز جهاني معلم» اعلام شده است.

يونسکو هر ساله به منظور گرامي داشت روز جهاني معلم پيامي منتشر مي‌کند، پيام روز جهاني معلم امسال که با موضوع « اهميت به جايگاه معلمان و بهبود شأن و منزلت آنان» تعيين شده است، مصادف با پنجاهمين سالگرد تصويب "توصيه‌نامه ۱۹۶۶ يونسکو و سازمان جهاني کار در زمينه شأن و منزلت معلمان "مي‌باشد.

تاملي در پيام‌هاي منتشر شده يونسکو در سال‌هاي اخير به‌درستي اين نکته راآشکار مي‌کند که هدف اصلي از اعلام روز جهاني معلم، معطوف کردن توجه‌ها به جايگاه و نقش بنيادين معلمان در مقوله آموزش است.

همه‌ساله در پنجم اکتبر به‌پاس خدمات معلمان در راه رشد و اعتلاي دانش‌آموزان در بيش از يک صد کشور جهان جشن گرفته مي‌شود تا دانش‌آموزان، والدين آنها و جامعه قدردان معلمان و تاثيرات مثبت و سازنده آنان در ارتقا دانش و آگاهي همگاني باشند. روز جهاني معلم يادآور تلاش هاي معلمان در تربيت نسل آينده است، نسلي که به مدد آنان جهان هروز جايي بهتر براي زندگي کردن خواهد شد. از آن جايي که آموزش، فرهنگ و ارتباطات پايه گذار صلح جهاني است مي‌توان اميد داشت آموزش کارآمد کليد حل بسياري از مشکلات جامعه کنوني باشد.

هدف اصلي از اعلام روز جهاني معلم بهادادن به معلمان، قدرداني از آنها و بررسي مشکلاتشان در سراسر دنيا است. روز جهاني معلم مي‌تواند نقطه آغاز اصلاح منزلت و جايگاه معلمان باشد. دولت‌ها بايد با بازتعريف مسئوليت‌ها و حقوق معلمان در راستاي ارتقاي شأن و منزلت آنان تلاش کنند، چراکه پيشرفت هر کشوري از نظام آموزش آن کشور گذر مي‌کند.

اگرچه روز معلم در ايران و بسياري از کشورهاي عضو يونسکو در روز ديگري گرامي داشته مي‌شود، گرامي داشت اين روز منافاتي با روز ملي معلم ندارد. سکوت مقامات و ناديده گرفتن روز جهاني معلم کمکي به فراموش کردن کاستي‌ها،کمبود‌ها و مشکلات معلمان نمي‌کند.

نگاهي دقيق به ابعاد حرفه معلمي و ضرورت‌هاي اين حرفه،ضرورت تلاش مديران و مسوولان براي ارتقاي شرايط کار و زندگي معلمان را دوچندان مي‌کند چراکه افزايش کيفيت آموزش در گرو ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان است.

در سال‌هاي اخير به‌سبب غفلت‌ها و بي‌تدبيري در برنامه‌ريزي‌هاي کلان سطح زندگي و رفاه معلمان و به تبع آن جايگاه اجتماعي آنان سال به سال کاهش يافته است. بايد به اهميت و ضرورت نقش معلمان در فرآيند تعليم و تربيت توجه بيشتري كرده و براي جبران کاستي‌ها و بهبود وضعيت معيشت و ميزان حقوق معلمان گام‌هايي اساسي برداشت.

مطمئناً عدم تلاش براي ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان مي‌تواند خطري جدي براي نظام آموزش‌ و پرورش بوده و در بلند‌مدت اثرات مخربي بر جامعه معلمان و انگيزه آنان در پي خواهد داشت.

کلام آخر:

اکنون آموزش‌ و پرورش نيازمند تحولي کارساز است. تحولي که بتواند کميت و کيفيت نظام فعلي آموزش‌ و پرورش را متحول کند چراکه آموزش‌ و پرورش يکي از مهم‌ترين و شايد تنهاترين عامل توسعه اجتماعي است.

براي بالا بردن کيفيت آموزش‌ و پرورش بايد ابتدا کيفيت کار و زندگي معلمان ارتقا يابد و معلمان از جايگاه اجتماعي مناسب‌تري در جامعه بر خوردار شوند.

انتهای پیام/

 

نوشتن دیدگاه

توجه!

کلاس بیست نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند. .
اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می شوند


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار مهم